Leve de authenticiteit!

Ik bezocht een business event. Ik had plezier en er werd veel waarde gedeeld. Ik deed leuke contacten op, had mooie gesprekken en ging opgeladen naar huis.

 

Tijdens mijn autorit terug zag ik steeds een gezicht voor mijn geestesoog opdoemen: een vrouw, een van de aanwezigen.

 

Ik vond haar erg op een BN’er lijken. Ze was het niet, overigens. Ik heb haar niet gesproken, ondanks dat ze me meermalen indringend aankeek en ik een paar pogingen deed om met haar in contact te komen. Alsof zij uit plasma bestond en zij vervloeide of vervluchtigde als ik haar benaderde, zo ongrijpbaar leek ze te zijn.

 

Ik liet het beeld van haar gezicht met de onpeilbare oogopslag los en vergat haar.

 

Totdat zij zich kort daarop aanmeldde voor mijn mailinglijst. Ik herkende haar op de foto bij haar naam.

 

Ze volgde me een jaar. Het jaar waarin ik mijn website en aanbod aanpaste. Het jaar waarin ik consequent iedere vrijdag met abonnees van mijn mailinglijst een minicursus deelde. Het jaar waarin ik heerlijk in flow was, veel mooie nieuwe ontwikkelingen doormaakte waaronder een flinke groeispurt in mijn business.

 

Na een jaar zag ik haar afmelding van mijn lijst langskomen. Ik werd opnieuw nieuwsgierig naar haar en nam een kijkje op haar website.

 

Lieve C, op zich is het knap. Het is een bijzonder resultaat te noemen wanneer je iemands boodschap en teksten (die van mij) zo weet te kopiëren dat er eigenlijk niets meer staat. Dat er geen enkele aantrekkingskracht of geloofwaardigheid meer vanuit gaat. Dat het hoge copy cat gehalte eraf druipt.

 

Lieve C, waarom? Wat is er met je gebeurd, waardoor je zo weinig vertrouwen hebt in jezelf dat je anderen plagieert? En: waarom was je daar op dat event? De boodschap die daar gedeeld werd ging beslist ook over eigenheid en autonomie.

 

Kijk, ik heb ook mijn voorbeelden. En ik heb ook weleens iemands tekst gebruikt. Daarbij vermeldde ik dan echter wel de bron, ging het om een of twee enkele zinnen en – heel belangrijk – gebruikte ik die quotes omdat ik er mijn eigen conclusies aan verbond of ik er mijn eigen interpretatie van MIJN boodschap in zag.

 

Lieve C, ik hoop dat jouw klanten krijgen wat je belooft. Of eigenlijk: dat je überhaupt weet wat je je klanten belooft. Want je verhaal is een lege huls. Er zit geen inhoud, waarde of authenticiteit in.

 

Ik gun je alle goeds, C. Dank je wel voor het feit dat je mijn boodschap interessant genoeg vond om me een jaar te volgen en je website te vullen met mijn teksten.

 

Dank je wel dat ik je mocht inspireren en dank je wel voor het enorme compliment dat verscholen ligt in je behoefte om het te willen doen zoals ik.

 

Ik had je liever een meer authentieke interpretatie van het woord inspiratie gegund.

 

Jij hebt dit gekozen. Ik wens je, zonder ook maar een zweem van cynisme, alle geluk van de wereld.

 

Ik heb ook een audio opgenomen over authenticiteit. Die kun je hier beluisteren. 

 

Terug